Biologický diletant kontra umělá inteligence

09.10.2022

Jsem vášnivým obdivovatelem memů; je fascinující studovat, jak se šíří společností. Poslední dobou se na Internetu objevuje nový trend: generování obrázků prostřednictvím umělé inteligence. Jmenuje se to Midjourney a jak to funguje, absolutně netuším. Chvíli jsem si s tím generoval světové státníky, jako je Miloš Zeman, chvíli herce a herečky, na které si už dnes leckdo nevzpomene (postavil jsem vedle sebe Henryho Fondu a Steve McQueena, heč!). Ačkoli to opravdové vzrušení nastává až tehdy, dáme-li umělé inteligenci biologické výzvy. Jak si s nimi poradí?

Výše máme téma pro biologii zcela zásadní, a sice evoluci. Nebudu zastírat, že proslulým (neexistujícím :-)) anagenetickým lidským vývojem jsem poněkud zklamán, ačkoli z hlediska uměleckého to hodnotu má. Na třetím snímku by mnozí kreacionisté mohli vidět inteligentního designéra, ale ve skutečnosti jsou to moje vize, když se až příliš věnuji biologickým článkům na Wikipedii.

Takto interesantně si umělá inteligence představuje vznik nových druhů. Je potěšující, že vznikají samy a nikdo je nevyrábí, takže i AI nevěří v kreacionismus. Na druhém snímku je zcela jistě nějaký případ alopatrické speciace. :-)

Myslím, že ani Sewall Wright by nepoznal, že se jedná o genetický drift. Doporučuji jako hádanku do každé učebnice evoluční biologie.

Pryč od abstraktna. Toto je laločník ostrozobý, můj oblíbený vyhynulý pták. Ještěže tento výsledek neviděl, chudák novozélandská, to by byla jeho smrt.

A rozloučíme se historickým lesem na Mauriciu; měl by tam být blboun nejapný a někteří vyhynulí papoušci. Lesík hezký, ale přišli jsme nejspíš pozdě. Blboun už vyhynul a papoušci jsou deformováni příbuzenskou plemenitbou.

Chtěl jsem vykreslit i pohlavní výběr, ale prudérní program mi to nedovolil. Biologickým diletantům se zkrátka nezavděčíte. :-)

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky