Pár slovíček k odžlucování

06.04.2021

Před časem se jeden tématu neznalý člověk vyjádřil na komunitním fóru podrážděně k tématu hromadného odžlucování editací, hledaje v tom rasistické významy. Solidně jsem se tím tehdy pobavil.

Nicméně vážně, skutečně se tehdy neplánovala vaporizace článků o asijských tématech. Odžlucování je slangové označení pro proces, kdy jsou manuálně kontrolovány články neprověřených uživatelů, které jsou zvýrazňovány žlutě a v databázích po schválení získají bílé pozadí. Neprověřená hesla se po jednom měsící prověřují automaticky. Jak prosté, milý Watsone. Tento pro Wikipedii asi nezbytný proces, "prvé síto", kterým procházejí nová hesla i editace – novější systém ručního prověřování editací a jeho úspěšnost je na další diskusi –, však podle mého názoru není v současnosti zcela ideální.

Nejsem statistik a ani mě podrobné statistiky nebaví, každopádně někdy během Vánoc bylo neprověřených článků v databází asi 400. Nikdo se na to zásadně nepodíval, ani já ne. Tehdy jsem se s ostatními kolegy snažil s tím něco udělat, od 1. ledna se odžlucovalo koordinovaněji, články se podařilo udržet dlouhodobě kolem padesátky. Bohužel stále mám nepříjemný pocit – možná špatný – že v současnosti velké množství odžlucování stojí na mně. Vyhrazuji si na hesla z minulého dne kratší čas v průběhu dopoledne, přičemž se mi při každém zhlédnutí zdá, že mnoho nových článků projde mýma rukama.

Zajímavější je, že z hlediska uživatelů s příslušnými prověřovacími právy na tom však není Wikipedie špatně, napočítal jsem jich přes 60. Chápu, že práce je to dobrovolná, nicméně s podobnými čísly bych si představoval, že by to mohlo fungovat přeci jen o něco lépe, minimálně té mety 400 článků bychom nikdy neměli dosáhnout...

Je vcelku neuvěřitelné, jak Wikipedie sama o sobě balancuje na hranici udržitelnosti a neudržitelnosti. A navíc stále roste. Tak snad v budoucnu bude i ta kontrola nových článek koordinovanější.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky