Pane Sokole, děkujeme…

18.04.2021

V únoru letošního roku nás náhle opustil profesor Jan Sokol, český filosof, pedagog, politik a mimo jiné také aktivní přispěvatel na Wikipedii.

Původně jsem se k tomu chtěl nějak vyjádřit ihned, nicméně zaprvé jsem nechtěl vzpomínku na tak velkého člověka sepisovat na koleně, zadruhé jsem ji nechtěl pojímat nějak příliš smutně. A zatřetí, zklamalo mne chování jistých wikipedistických kolegů v této věci, některé diskuse, které tehdy v únoru vznikly, si pan Sokol nezasloužil a měly by být zapomenuty... Přál jsem si napsat sám, později a v klidu.

S panem profesorem Sokolem nás dělilo mnoho desítek let řeky života. Mnoho životních zkušeností a znalostí, které měl. A spojoval nás jeden projekt. Wikipedie je v určitých místech křižovatkou protínající životy různých lidí, co se vzájemně potkávají a jsou si po čase i blízcí.

Naše setkání se většinou omezovala na kratší vzájemné diskuse, které člověku projasnily den. Oba dva jsme se rozhodli kontrolovat editace nových uživatelů (zasluhuje obdiv, že se o něco podobného pan Sokol vůbec zajímal), takže jsme se mnohdy setkali u různých stránek.

Pamatuji, že jsem mu kdysi radil ohledně stupně ohrožení nějaké rostliny, řešili jsme třeba i jakýsi problém, kdy se nemohl přihlásit ke svému starému účtu, tehdy jsem mu k jinému účtu přiděloval určitá uživatelská práva. Vážil jsem si toho, že se mnou i ostatními vždy jednal slušně a erudovaně, osobně na mě i přes monitor pravidelně přenášel svým vystupováním pocit klidu a harmonie v dnešním zmateném světě. Cenil si každého poděkování a vyznamenání, vlastně jen virtuálních obrázků, jichž měl dostat určitě více.

Naposledy jsme si psali během Vánoc. Popřáli jsme si krásné svátky, pan profesor mi poslal i nějakou rodinnou fotografii. Navzdory pandemii si stále udržoval veselou mysl.

Dnes by tento výjimečný muž měl 85 let. Pane profesore, děkujeme.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky