Konec jedné práce

16.10.2020

Tak jsem dokončil primáty. Snad největší práce, kterou jsem kdy napsal, jeden z nejdelších článků, jenž byl kdy na české Wikipedii vytvořen a snad nejpodrobnější jazyková verze, jíž doufám vynahradím mé ne úplně dobré začátky. Prošel jsem kvůli tomu desítky knih, vědeckých prací, pracoval jsem na tom nějakých devět měsíců, tedy dřív bych nejspíš založil nový rod, než dopsal opičáky.

Upřímně jsem za tu práci rád. V období koronavirové pandemie to pro mě představovalo vítané zpestření a duševní očistu, jak se odreagovat něčím zajímavým a zároveň třeba pomoci druhým lidem. Vzhledem k rychlosti, jakou přibývají noví nakažení, si myslím, že budu mít čas vytvořit ještě nějaké podobné dílko. Chudozubí, šelmy, žáby? Nu, klidně mi nějaké tipy navrhněte, budu rád. Nebo se zase mohu ve volném čase probírat starými články a opravovat v nich chyby, nepřesnosti a sloh. Očekávám taky, že se zatím ještě budu věnovat dalším úpravám v opičích heslech, přeci jen je toho v souvisejících článcích stále hodně na práci. Standardizovat všude taxonomii, založit chybějící vyhynulé skupiny...

Fajn taky je, že se snad opět podařilo upozornit na naléhavou potřebu ochrany jednotlivých druhů primátů a životního prostředí, v němž žijí. Nějakou hrozbou vyhynutí je v současné době ohroženo na 60 % druhů primátů, především v jihovýchodní Asii, kde odlesňování pokračuje závratným tempem, či na Madagaskaru. Očekávám, že toto číslo bude v následujících letech stále vyšší kvůli stále víc rostoucí lidské populaci a drancování životního prostředí. Hezká shrnující studie, kterou zmiňuji i v článku, je tato, vcelku nové vyhodnocení z ledna 2017.

Ať to zakončíme nějak pozitivně, tak nalevo vkládám kresbu Opičího krále Sun Wu-kchunga, jednoho z klasických hrdinů čínské literatury. Dlouho mi jen existence této zajímavé postavičky unikala, ale co jsem z knih o odrazu primátů v kultuře vyčetl, tak se stal nesmrtelným, ovládal dvaasedmdesát proměn a dovedl létat po nebi. V pravdě nezaškodí se občas nad věci povznést, odpočinout si a mít alespoň chvíli hlavu v oblacích. Hezký den všem opicím (Simiiformes), které toto čtou!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky