Focení mikrosvěta

29.08.2021

Někdy na začátku léta jsem na okně objevil pohledného pavouka, kterého jsem tehdy viděl úplně poprvé. Nakonec jsem si jej nechal identifikovat na základě fotografie jako šplhalku keřovou. Jsa zase o kapku moudřejší, jal jsem se šplhalku keřovou zpracovat na encyklopedické heslo.

Uplynul asi měsíc a znovu jsem na tohoto pěkného pavouka narazil. Tentokrát jsem jej už celkem bezpečně identifikoval a rozhodl jsem se šplhalku polapit, protože se mi zachtělo vlastní ostřejší a podrobnější fotografie. A ta se nakonec velmi vydařila! To dalo – společně s arachnobiblí od pana Kůrky, kterou jsem si tou dobou nezávisle objednal – podnět tomu, že jsem začal fotografovat pavouky (a následně zachycené druhy identifikovat).

Tímto mohu přiznat, že k fotografování nemám ani nějakou pokročilou techniku. Využívám běžného chytrého mobilního telefonu a následných nezbytných počítačových retuší. Vyplatily se mi některé počítačové programy, které fotografii o něco doostří a stabilizují. Pavouky se snažím fotografovat na nějakém hladkém povrchu, ideálně na porcelánovém talíři. Zaprvé se mi líbí to neutrální prostředí okolo foceného předmětu, zadruhé se na podobném povrchu předmět lépe doostří, zatřetí většina pavouků (hlavně síťové druhy) není z hlubšího talíře není schopna uniknout, a je tak možné je v klidu vyfotit. Pochopitelně se snažím všechny focené exempláře bezpečně vypustit zpátky do přírody.

Osobně mohu tuto kratochvíli označit za velmi uklidňující. V několikanásobném zvětšení se všechny ty druhy, které většinu lidí odpuzují, stávají dokonalými miniaturami přírody. Z obyčejných pavouků, které každé přehlédne, se po identifikaci stávají slíďáci a plachetnatky... Přičemž člověk se musí obrnit trpělivostí, než získá požadovaný záběr. Má to celé svoje kouzlo a doporučuji to vyzkoušet i ostatním, protože to není zase tolik složité, ale výsledek může překvapit a potěšit.

Nejpovedenější je asi fotografie křižáka rudohnědého (nejspíše) níže. Výsledný kouzelný záběr (a prakticky vůbec nepřipravovaný!) musí potěšit všechny milovníky přírody, které tímto zdravím.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky